שנים רבות רווחה הדעה לפיה צילומי שיניים לנשים בהריון יכולים לפגוע בעובר. הקרינה ממכשירי הצילום, הרגישות בשליש הראשון של ההריון ועוד דברים רבים אחרים הביאו למסקנה כי צילום שיניים לא מתאים בזמן הריון. וזו מסקנה מוטעית. מכוני צילום, כמו CT-Dent, כוללים מכשירים מתקדמים ומשוכללים, הבטוחים גם לעובר וגם לאמו.

שיניים בזמן הריון רגישות מאוד

ולכן, אסור לוותר על טיפולים או צילומים מסוגים שונים בתקופה הזו. הקאות הבוקר מעלות את החומציות בפה, השינויים ההורמונליים משפיעים רבות על חלל הפה ובכלל- למי יש זמן להשקיע בשיניים בתקופה הזו? כל אלו מביאים להידרדרות דרסטית במצב השיניים והחניכיים של נשים רבות במהלך להריון.

כולם מבצעים לעיתים צילומי שיניים. גם נשים בהריון

אי אפשר להימנע מזה וגם לא צריך. תשעה חודשים הם זמן ארוך מאוד, בו כל אישה יכולה לסבול מכאבים או בעיות בחלל הפה, במיוחד בשל המצב הבריאותי הרגיש אותו הסברנו קודם. במצבים מסוימים, יש לבצע טיפולים שדורשים צילומי שיניים ואפילו הרדמה מקומית. גם לנשים בהריון מותר לבצע אותם.

הקרינה בעת צילומי שיניים לא פוגעת בעובר

לא מדובר במכשירי הרנטגן שהיו לפני 30 שנים. היום מציעה רשת CT-Dent ולמעשה כל מכון צילום מקצועי ורציני, מכשירים דיגיטליים מדויקים בעלי קרינה נמוכה. אין כאן סכנה לשלום העובר או האם- הקרינה המפורסמת לא תפגע בהם כלל.

מה גם שכיום צילומי שיניים בעזרת מכשירי רנטגן נעשית במכוני CT-Dent או בכל מקום אחר בעזרת סינרי עופרת, שחוסמים את הגעת הקרינה אל הגוף. אם פעם היו משתמשים בצילומים כאלו רק במגיני צוואר, הרי שהיום הסינרים שומרים על האזורים החשובים ביותר לאם- החזה והבטן.

צילומי שיניים פנורמיים בהריון

גם כאן אין שום מניעה לבצע את הצילום. השיטה הפנורמית היא למעשה צילום רנטגן מיוחד – וברשת מכוני CT-Dent גם היא מתבצעת בצורה דיגיטלית – מה שמבטיח שכל מה שנאמר בפסקה הקודמת, תקף גם כאן. הקרינה נמוכה מאוד, מגני העופרת משלימים את התמונה והופכים צילומים פנורמיים לבטוחים לגמרי.

העניין נכון גם לצילומי סטטוס: סדרה של כ-14 צילומים שחושפים את כל צורתה של השן, מהשורש ועד לקצה ונעשים – ניחשתם נכון – בעזרת מכשירי רנטגן. כל האמור למעלה נכון גם לצילומים הללו ואין כאן חשש לבריאות האם או העובר.

צילומי CT לשיניים: עדיף להימנע בזמן הריון

זהו אולי הסוג היחיד מבין כל הצילומים שלא מומלץ במהלך הריון. אין מה לעשות, צילומי שיניים מהסוג הזה הם צילומים מורכבים ובעלי קרינה גבוהה יותר מצילומי הרנטגן ולכן, הם אינם מומלצים בתקופה הרגישה הזו. מה גם שבדרך כלל תופנו לבצע צילום CT באחד ממכוני CT-Dent רק במקרה של השתלת שיניים, טיפול שלרוב ניתן לדחות בזמן מה.

וזהו הכלל שתופס לכל צילום שיניים בהיריון: לא דחוף? אפשר לדחות

הרופאים ואנשי מכוני הצילום מבינים את החששות של כל הורה לעתיד לגבי טיפולים וצילומים כל שהם במהלך ההריון. ולכן, דעו כי ישנו כלל אחד שלפיו פועלים כולם: מה שלא דורש עזרה דחופה, יידחה עד לאחר ההריון.

טיפולים להלבנת שיניים לדוגמא, שנמשכים בדרך כלל כחצי שנה, לא מתבצעים בתקופה הזו. יש לכך שתי סיבות: גם משום שהחומרים בהם נעשה שימוש לא מאושרים לנשים הריוניות וגם משום שזהו טיפול שניתן לדחות תמיד לשלב מאוחר יותר. 
 

ובשורה התחתונה: צילומי שיניים בטוחים לנשים בהריון

אם הכאבים לא עוזבים אותך, התפתחה סביב אחת השיניים דלקת בלתי ניתנת לתיאור או שהעששת תקפה אותך במלוא עוזה- אל תדחי את הטיפול וגשי לקבל אותו כמו כל מטופל אחר. צילומי שיניים במכון CT-Dent הם צילומים בטוחים ומקצועיים, שישמרו על בריאותך ועל בריאות הילד שבדרך.למרות האמור לעיל, אנו ממליצים להיוועץ תחילה עם רופא הנשים שלך ולהצטייד באישור ממנו לביצוע הצילום הנחוץ.